ملتقى قطرات العلم النسائي
 
 

الـــمـــصـــحـــــف الـــجـــامـــع
مـــصـــحـــــف آيـــــات
موقع الدرر السنية للبحث عن تحقيق حديث

العودة   ملتقى قطرات العلم النسائي > ::الملتقى العام:: > -francais - English section

-francais - English section قسم يهتم بالعلوم الشرعية الموثقة باللغة الإنجليزية والفرنسية

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 02-23-2018, 04:20 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
مدير
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 4,019
y إذا كان معه نساء فهل يرمل ويهرول؟If he has women with him, can he trot and jog (in tawaaf and saa‘i

إذا كان معه نساء فهل يرمل ويهرول؟
If he has women with him, can he trot and jog (in tawaaf and saa‘i)?
أود أن أعرف إذا كان لديك امرأة أو شخص مسن فهل يجوز الطواف ببطء والسعي بين الصفا والمروة ببطء؟
الجواب :
الحمد لله
يسن الرمل في الأشواط الثلاثة الأول من الطواف ، وتسن الهرولة في السعي فيما بين العلمين ، وهما سنتان في حق الرجل لا المرأة .
ومن كان مرافقا لامرأة أو مسن وخاف ضياعهما إذا تقدم عليهما ، فإنه يمشي معهما ويدع الرمل والهرولة .
قال ابن قدامة رحمه الله : "وطواف النساء وسعيهن مشي كله: قال ابن المنذر : أجمع أهل العلم , على أنه لا رمل على النساء حول البيت , ولا بين الصفا والمروة , وليس عليهن اضطباع . وذلك لأن الأصل فيهما إظهار الجَلَد (القوة) , ولا يقصد ذلك في حق النساء , ولأن النساء يقصد فيهن الستر , وفي الرمل والاضطباع تعرض للتكشف " انتهى من "المغني" 3/197 .
وسئل الشيخ ابن عثيمين رحمه الله : أشرتم وفقكم الله في الطواف والسعي إلى الهرولة .. هل الهرولة خاصة بالرجل وإذا كان الرجل معه امرأة بل نساء فهل يهرولن معه أم لا؟
فأجاب : "ذكر بعض أهل العلم أن علماء المسلمين أجمعوا بأن المرأة لا تهرول لا في الطواف ولا في السعي ، وكان يتراءى لي في الأول أن المرأة في السعي تسعى بين العلمين ، أي : تركض ؛ لأن أصل السعي من أجل أم إسماعيل -وذكر قصة هاجر- لكن لما رأيت بعض أهل العلم نقل إجماع العلماء على أن المرأة تمشي ولا تسعى، رأيت أن الصواب أن تمشي بلا سعي .
بقي علينا المحرم الذي معها هل يسعى ويتركها أو يمشي معها حسب مشيها ؟ نقول : إن كانت المرأة تهتدي بنفسها وامرأة مجربة ولا يخشى عليها ، فلا حرج أن يرمل في الأشواط الثلاثة ويقول لها في آخر الطواف : نلتقي عند مقام إبراهيم . وإن كانت لا تستقل بنفسها ويخشى عليها ، فإن مشيه معها أفضل من الرمل وأفضل من السعي الشديد بين العلمين " انتهى من "اللقاء الشهري" 7/ 21، "مجموع فتاوى ابن عثيمين" 22/ 430.
ولا حرج على المريض أو المسن إذا كان لا يستطيع أن يمشي مشياً معتاداً أن يمشي ببطء على قدر استطاعته ، وإذا كان عليه مشقة في ذلك فلا حرج عليه أن يطوف راكبًا .
والله أعلم .

الإسلام سؤال وجواب*
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 02-23-2018, 04:22 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
مدير
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 4,019



If he has women with him, can he trot and jog (in tawaaf and saa‘i)?

If he has women with him, can he trot and jog (in tawaaf and saa‘i)?.

Praise be to Allaah. It is a Sunnah to trot in the first three circuits of tawaaf and it is Sunnah to jog in saa‘i between the two markers; these are two Sunnahs that apply to men, not women.
If a man is accompanying a woman or an elderly person, and he is afraid he will lose them if he goes on ahead of them, then he may walk with them and forego trotting and jogging.
Ibn Qudaamah (may Allah have mercy on him) said: The tawaaf and saa‘i of women is all walking. Ibn al-Mundhir said: The scholars are unanimously agreed that women do not have to trot around the Ka‘bah or between al-Safa and al-Marwah, and they did not have to bare the right shoulder. That is because the original purpose in both (tawaaf and saa‘i) was to demonstrate strength, and that is not intended in the case of women; and because women should be covered, and trotting and baring the shoulder imply uncovering. End quote from al-Mughni, 3/197
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allah have mercy on him) was asked: You referred to jogging in tawaaf and saa‘i… is jogging only for men? And if a man has a woman or women with him, should they run with him or not?
He replied:
Some scholars stated that the Muslim scholars are unanimously agreed that women should not jog either in tawaaf or saa‘i. I used to think initially that a woman should hasten between the two markers in saa‘i, i.e., jog, because the origin of saa‘i is the story of the mother of Ismaa‘eel [and he related the story of Haajar]. But when I saw some of the scholars narrating that there was scholarly consensus that women should walk and not hasten, I saw that the correct view is that women should walk and not run.
There remains the issue of the mahram who is with her: should he hasten and leave her behind, or should he walk with her as she is walking? We say: If the woman can find her way by herself and she has experience and there is no fear for her, there is nothing wrong with the man trotting in the first three circuits and saying to her: After tawaaf we will meet at Maqaam Ibraaheem; but if she cannot find her way by herself and there is fear for her, then it is better for him to walk with her than to jog or walk quickly between the two markers. End quote from al-Liqa’ al-Shahri, 7/21; Majmoo‘ Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 22/430.
If a sick or elderly person cannot walk normally, there is nothing wrong with him walking slowly, according to his ability. If it is too hard for him to do that, there is nothing wrong with him doing tawaaf riding.
And Allah knows best.


Islam Q&A
رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع



أوقات الصلاة لأكثر من 6 ملايين مدينة في أنحاء العالم
الدولة:

الساعة الآن 02:56 AM بتوقيت مسقط


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd. Designed & TranZ By Almuhajir
Powered & Developed By Advanced Technology