ملتقى قطرات العلم النسائي
 
 

الـــمـــصـــحـــــف الـــجـــامـــع
مـــصـــحـــــف آيـــــات
موقع الدرر السنية للبحث عن تحقيق حديث

العودة   ملتقى قطرات العلم النسائي > ::الملتقى العام:: > -francais - English section

-francais - English section قسم يهتم بالعلوم الشرعية الموثقة باللغة الإنجليزية والفرنسية

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 02-12-2013, 02:03 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
مدير
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 4,023
أيهما أولى : دعوة غير المسلمين للإسلام ، أم دعوة المسلمين غير الملتزمين للالتزام ؟Whi

أيهما أولى : دعوة غير المسلمين للإسلام ، أم دعوة المسلمين غير الملتزمين للالتزام ؟
Which takes priority: calling non-Muslims to Islam or calling non-committed Muslims to become religiously committed?
السؤال :
أحاول أن أقنع إخواني المسلمين بالعمل في دعوة غير المسلمين للإسلام ، ولكنهم يقولون : إنه ينبغي علينا أولاً أن نصلح من حال المسلمين ؛ لأنهم لا يصلون ، وغير ذلك من الأمور، وتناقشنا حول هذا الأمر .

والسؤال :
هل من الأفضل أن يصبح لديك الآلاف من العمال في شركة وأن تُحسن من أحوالهم أم أن تُضيف إليهم ألفاً أخرين ؟ وهل العمل في الدعوة فرض ؟

الجواب :
الحمد لله
أولا :
الذي يظهر من عموم الأدلة الشرعية في ذلك أن الدعوة إلى الله تعالى واجبة على الأمة على الكفاية ، وواجبة وجوباً عينيًا على كل مسلم ، بحسب استطاعته وعلمه ، وقد قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( بلغوا عني ولو آية ) رواه البخاري (3461) .
قال ابن كثير رحمه الله في تفسير قوله تعالى ( وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ) :
" وَالْمَقْصُودُ مِنْ هَذِهِ الْآيَةِ ، أن تكون فرقة من هذه الْأُمَّةِ مُتَصَدِّيَةٌ لِهَذَا الشَّأْنِ ، وَإِنْ كَانَ ذَلِكَ وَاجِبًا عَلَى كُلِّ فَرْدٍ مِنَ الْأُمَّةِ بِحَسْبِهِ ، كَمَا ثَبَتَ فِي صَحِيحِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ( مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ ، وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ ) وَفِي رِوَايَةٍ : ( وَلَيْسَ وَرَاءَ ذَلِكَ مِنَ الْإِيمَانِ حَبَّةُ خَرْدَلٍ ) " انتهى من "تفسير ابن كثير" (2/ 78) .
قال الشيخ عبد العزيز بن باز رحمه الله :
" دلت الأدلة من الكتاب والسنة على وجوب الدعوة إلى الله عز وجل وأنها من الفرائض ، والأدلة في ذلك كثيرة منها قوله سبحانه : ( وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ) ، ومنها قوله جل وعلا : ( ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ) ، ومنها قوله عز وجل: ( وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ) ، ومنها قوله سبحانه: ( قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي ) ، فيبين سبحانه أن أتباع الرسول صلى الله عليه وسلم هم الدعاة إلى الله ، وهم أهل البصائر والواجب كما هو معلوم هو اتباعه والسير على منهاجه عليه الصلاة والسلام كما قال تعالى: ( لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا ) ، وصرح العلماء أن الدعوة إلى الله عز وجل فرض كفاية , بالنسبة إلى الأقطار التي يقوم فيها الدعاة , فإن كل قطر وكل إقليم يحتاج إلى الدعوة وإلى النشاط فيها, فهي فرض كفاية إذا قام بها من يكفي سقط عن الباقين ذلك الواجب , وصارت الدعوة في حق الباقين سنة مؤكدة, وعملا صالحا جليلا.

وإذا لم يقم أهل الإقليم , أو أهل القطر المعين بالدعوة على التمام , صار الإثم عاما, وصار الواجب على الجميع , وعلى كل إنسان أن يقوم بالدعوة حسب طاقته وإمكانه , أما بالنظر إلى عموم البلاد, فالواجب : أن يوجد طائفة منتصبة تقوم بالدعوة إلى الله جل وعلا في أرجاء المعمورة , تبلغ رسالات الله , وتبين أمر الله عز وجل بالطرق الممكنة ؛ فإن الرسول صلى الله عليه وسلم قد بعث الدعاة , وأرسل الكتب إلى الناس , وإلى الملوك والرؤساء ودعاهم إلى الله عز وجل " . ينظر : "مجموع فتاوى ابن باز" (1 /330) .
ثانيا :
لا داعي إطلاقا للاختلاف في أيٍّ من العمل أولى : دعوة المسلمين أم دعوة غير المسلمين ؟ فمن وفقه الله لشيء من ذلك فعليه المضي فيه ، فمن المسلمين من يحسن دعوة غير المسلمين لما آتاه الله من حسن البيان أو سهول الإقناع أو معرفة لغة المدعوين من غير المسلمين ، أو لطبيعة عمله ، حيث يوجد معه كثير من غير المسلمين أو لسفره إلى بلادهم أو لوجود جيران له منهم ، وغير ذلك .
فمثل هذا نقول له : انشط في دعوة هؤلاء بالحكمة والموعظة الحسنة ، وبالبرهان المبين ، وبالصبر عليهم .
وينظر إجابة السؤال رقم (99976) لمعرفة كيفية دعوة هؤلاء .

ومن المسلمين من يحسن دعوة إخوانه المسلمين لبعض ما تقدم ذكره ، أو لكونه لا صبر له على دعوة غير المسلمين ، أو لما تيسر له من سبل الإقناع وحسن المناظرة في المسائل العلمية وقطع المخالف والظهور عليه بالبينة ، ولما يحسنه من أنواع العلوم الشرعية التي قد يحتاجها من يدعو المسلمين أكثر ممن يدعو غير المسلمين .
والمقصود من ذلك كله أنه لا مجال للخلاف أو الجدال ، فضلا عن الشقاق حول ذلك الأمر ، فكلاهما مطلوب شرعا ، وكل ميسر لما خلق له ؛ فمن وجد من نفسه همة وتيسيرا في أحد البابين ، فلا ينكر على الآخر ، فكلاهما حسن مطلوب ، ولا ترتيب بينهما أصلا ؛ فلا نعلم أحدا من الدعاة الأولين : قال إننا سوف نمسك عن دعوة الكفار ، حتى نصلح أحوال المسلمين ؛ فمتى يحصل هذا أصلا ؟!
ولا نعلم أيضا أحدا دعى إلى ترك دعوة المسلمين ، وتعليمهم ، وإصلاح أحوالهم ، من أجل الانشغال بدعوة الكفار ، وجلبهم للإسلام .

فالدعوة لا تضاد فيها ولا اختلاف ، وإنما هي وظيفة كل مسلم ، وكلٌّ في ذلك بحسب ما يقدر عليه وما آتاه الله من علم وحلم ومال وغير ذلك .
وينظر جواب السؤال رقم (150066) ورقم (77579) والسؤال رقم (164443) .

والله أعلم .


موقع الإسلام سؤال وجواب
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 02-12-2013, 02:08 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
مدير
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 4,023


Which takes priority: calling non-Muslims to Islam or calling non-committed Muslims to become religiously committed?


I have a question regarding dawah. I am tring to convince my muslim brothers to do dawah to non muslims but hey said that we should fix the muslims first because muslims dont pray etc and so there argument was that is it better to halve a thousand workers in a company and improve them or to get a thousand more, So is dawah fard


Praise be to Allah.
What appears to be the case based on the general meaning of the shar‘i evidence concerning that is that calling people to Allah, may He be exalted, is a communal obligation (fard kifaayah) upon the ummah and it is an individual obligation (fard ‘ayn) upon every Muslim, according to his level of ability and knowledge. The Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) said: “Convey from me, even if it is only one verse.”

Narrated by al-Bukhaari, 3461

Ibn Katheer (may Allah have mercy on him) said, in his commentary on the first in which Allah, may He be exalted, says (interpretation of the meaning): “Let there arise out of you a group of people inviting to all that is good (Islam), enjoining Al-Ma‘roof (i.e. Islamic Monotheism and all that Islam orders one to do) and forbidding Al-Munkar (polytheism and disbelief and all that Islam has forbidden). And it is they who are the successful” [Aal ‘Imraan 3:104]:

What is meant by this verse is that there should be a group of this ummah who carry out this mission; however, that is also obligatory upon every individual of the ummah according to his means, as it is proven in Saheeh Muslim that Abu Hurayrah said: The Messenger of Allah (blessings and peace of Allah be upon him) said: “Whoever among you sees an evil action, then let him change it with his hand [by taking action]; if he cannot, then with his tongue [by speaking out]; and if he cannot, then with his heart – and that is the weakest of faith.” According to another version: “Beyond that there is not even a mustard seed’s worth of faith.”

End quote from Tafseer Ibn Katheer, 2/78

Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (may Allah have mercy on him) said:

The evidence from the Qur’an and Sunnah indicates that it is obligatory to call people to Allah, may He be glorified and exalted, and that this is one of the obligatory duties. The evidence for that is abundant, such as the verses in which Allah, may He be glorified, says (interpretation of the meaning):

“Let there arise out of you a group of people inviting to all that is good (Islam), enjoining Al-Ma‘roof (i.e. Islamic Monotheism and all that Islam orders one to do) and forbidding Al-Munkar (polytheism and disbelief and all that Islam has forbidden). And it is they who are the successful”

[Aal ‘Imraan 3:104]

“Invite (mankind, O Muhammad SAW) to the Way of your Lord (i.e. Islam) with wisdom (i.e. with the Divine Inspiration and the Quran) and fair preaching, and argue with them in a way that is better”

[an-Nahl 16:125]

“and invite (men) to (believe in) your Lord, and be not of Al-Mushrikoon (those who associate partners with Allah”

[al-Qasas 28:87]

“Say (O Muhammad SAW): "This is my way; I invite unto Allah (i.e. to the Oneness of Allah - Islamic Monotheism) with sure knowledge, I and whosoever follows me (also must invite others to Allah i.e., to the Oneness of Allah - Islamic Monotheism) with sure knowledge”

[Yoosuf 12:108].

So Allah, may He be glorified, has explained that the followers of the Messenger (blessings and peace of Allah be upon him) are those who call people to Allah; they are the people of insight. What is required, as is well known, is to follow him and adhere to his way, as Allah, may He be exalted, says (interpretation of the meaning):

“Indeed in the Messenger of Allah (Muhammad SAW) you have a good example to follow for him who hopes in (the Meeting with) Allah and the Last Day and remembers Allah much”

[al-Ahzaab 33:21].

The scholars have clearly stated that calling people to Allah, may He be exalted, is a communal obligation (fard kifaayah) with regard to the regions in which the callers live, for every region and area needs the da‘wah (call) and needs people who are active in this field. So it is a communal obligation; if sufficient numbers of people undertake it, the duty is waived from the others and for the others da‘wah becomes a confirmed Sunnah (Sunnah mu’akkadah) and a great righteous deed.

But if the people of a specific area or region do not undertake da‘wah, the burden of sin is incurred by all of them, and it becomes obligatory for all of them; each person must undertake to call people to Islam, according to his ability. However, generally speaking, with regard to every country, what is required is for there to be a group that is devoted to the mission of calling people to Allah, may He be glorified and exalted, throughout the world, to convey the message of Allah and to explain the command of Allah by all possible means, because the Messenger (blessings and peace of Allah be upon him) sent out callers, and he sent letters to people and to kings and rulers, calling them to Allah, may He be glorified and exalted.

See: Majmoo‘ Fataawa Ibn Baaz, 1/330

Secondly:

There is no need at all for differences as to which work should take precedence: calling Muslims or calling non-Muslims. The one whom Allah enables to do any of that should go ahead with it. There are some Muslims who are good at calling non-Muslims, because Allah has given them the ability to explain things clearly or to convince people easily, or He has enabled him to learn the language of the non-Muslims whom he is calling, or because of the nature of his work, as there are many non-Muslims with him, or because he travels to their country or because he has a neighbour who is a non-Muslim, and so on.
In such cases we say to the individual: Go ahead and call these people with wisdom and beautiful preaching, with clear proof, and with patience in dealing with them.
See also the answer to question no. 99976 for information on how to call these people.
And there are some Muslims who are good at calling their fellow Muslims, because of some of the things that have been mentioned above; or because he does not have the patience to call non-Muslims; or because he has skills in convincing and debating in various issues and establishing clear proof; or because he is well versed in some branches of Islamic knowledge that may be needed more by one who calls Muslims than one who calls non-Muslims.
The point of all this is to say that there is no need for disputes or arguments, let alone division, around this issue. Both are necessary according to sharee‘ah, and each person will be enabled to do that for which he was created. The one who finds that he has an interest and is able to work in either of the two fields should not denounce anyone who works in the other field, because both of them are good and are necessary, and neither takes precedence over the other at all. We do not know of any one among the early daa‘iyahs (callers) who said: We are going to refrain from calling the non-believers until we have set straight the Muslims’ affairs. When will that ever happen?!
Moreover, we do not know of anyone who says that we should refrain from calling Muslims, teaching them and setting their affairs straight in order to focus on calling the non-Muslims and bringing them to Islam.
There is no room for conflict in da‘wah; rather it is the task of every Muslim, each according to what he is able to do and what Allah has given him of knowledge, forbearance, wealth and so on.
See also the answer to question no. 150066, 77579, 164443
And Allah knows best.



Islam Q&A
.
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 02-28-2013, 08:34 PM
عائشة عائشة غير متواجد حالياً
عضوة
 
تاريخ التسجيل: Jan 2011
المشاركات: 176
افتراضي



السلام
عليكم ورحمة الله وبركاته

باركـ الله فيك ، ونفع الله بك الأسلام والمسلمين .

Que Dieu vous bénisse, votre Dieu, et bénéficier islam et les musulmans


التعديل الأخير تم بواسطة عائشة ; 02-28-2013 الساعة 08:42 PM
رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع



أوقات الصلاة لأكثر من 6 ملايين مدينة في أنحاء العالم
الدولة:

الساعة الآن 04:13 AM بتوقيت مسقط


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd. Designed & TranZ By Almuhajir
Powered & Developed By Advanced Technology