ملتقى قطرات العلم النسائي
 
 

الـــمـــصـــحـــــف الـــجـــامـــع
مـــصـــحـــــف آيـــــات
موقع الدرر السنية للبحث عن تحقيق حديث

العودة   ملتقى قطرات العلم النسائي > ::الملتقى العام:: > -francais - English section

-francais - English section قسم يهتم بالعلوم الشرعية الموثقة باللغة الإنجليزية والفرنسية

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 10-15-2012, 04:50 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب متواجد حالياً
مدير
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 4,023
افتراضي شروط العمل الصالح Conditions of righteous deeds

شروط العمل الصالح
Conditions of righteous deeds

متى يقبل الله عمل العبد ؟ وما هي الشروط في العمل كي يكون صالحاً مقبولاً عند الله ؟.

الحمد لله وبعد : فإن العمل لا يكون عبادة إلا إذا كمل فيه شيئان وهما : كمال الحب مع كمال الذل قال الله تعالى : ( والذين آمنوا أشد حبا لله ) البقرة/165 ، وقال سبحانه : ( إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَباً وَرَهَباً وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ ) الأنبياء/90 .
فإذا علم هذا فليعلم أن العبادة لا تقبل إلا من المسلم الموحد كما قال تعالى عن الكفار : ( وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُوراً ) الفرقان/23 .
وفي صحيح مسلم ( 214 ) عن عائشة رضي الله عنها قَالَتْ : قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ابْنُ جُدْعَانَ كَانَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ يَصِلُ الرَّحِمَ وَيُطْعِمُ الْمِسْكِينَ فَهَلْ ذَاكَ نَافِعُهُ قَالَ لا يَنْفَعُهُ إِنَّهُ لَمْ يَقُلْ يَوْمًا رَبِّ اغْفِرْ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ" يعني أنه لم يكن يؤمن بالبعث ، ويعمل وهو يرجو لقاء الله .
ثم إن المسلم لا تقبل منه العبادة إلا إذا تحقق فيها شرطان أساسيان :
الأول : إخلاص النية لله تعالى : وهو أن يكون مراد العبد بجميع أقواله وأعماله الظاهرة والباطنة ابتغاء وجه الله تعالى دون غيره .
الثاني : موافقة الشرع الذي أمر الله تعالى أن لا يعبد إلا به ، وذلك يكون بمتابعة النبي صلى الله عليه وسلم فيما جاء به ، وترك مخالفته ، وعدم إحداث عبادة جديدة أو هيئة جديدة في العبادة لم تثبت عنه عليه الصلاة والسلام .
والدليل على هذين الشرطين قوله تعالى : ( فَمَنْ كَانَ يَرْجُوا لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدا ً) الكهف/110
قال ابن كثير رحمه الله : " ( فمن كان يرجوا لقاء ربه ) أي ثوابه وجزاءه الصالح ( فليعمل عملا صالحا ) أي ما كان موافقا لشرع الله ( ولا يشرك بعبادة ربه أحدا ) وهو الذي يراد به وجه الله وحده لا شريك له وهذان ركنا العمل المتقبل لابد أن يكون خالصا لله صوابا على شريعة رسول الله صلى الله عليه وسلم .ا.هـ
وكلما كان الإنسان أعلم بربه وأسمائه وصفاته كان أكثر إخلاصاً ، وكلما كان أعرف بنبيه صلى الله عليه وسلم وسنته كلما كان أكثر اتباعاً ، وبالإخلاص والمتابعة تحصل النجاة للعبد في الدارين . نسأل الله الفلاح والنجاح في الدنيا والآخرة.

الشيخ محمد صالح المنجد

التعديل الأخير تم بواسطة أم أبي التراب ; 06-11-2017 الساعة 03:25 PM
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 10-15-2012, 04:52 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب متواجد حالياً
مدير
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 4,023
When does Allaah accept the deeds of His slave? What are the conditions that an action must meet in order to be righteous and accepted by Allaah?

Praise be to Allaah. An action cannot be regarded as an act of worship unless it meets two conditions, namely perfect love and perfect humility. Allaah says (interpretation of the meaning):
“But those who believe, love Allaah more (than anything else)”
[al-Baqarah 2:165]
“and they used to call on Us with hope and fear, and used to humble themselves before Us”[al-Anbiya’ 21:90]
If this is understood, then one will realize that worship is only accepted from a Muslim who believes in Allaah alone (Tawheed), as Allaah says of the kuffaar:
“And We shall turn to whatever deeds they (disbelievers, polytheists, sinners) did, and We shall make such deeds as scattered floating particles of dust”
[al-Furqaan 25:23 – interpretation of the meaning]
In Saheeh Muslim (214) it is narrated that ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) said: “I said, ‘O Messenger of Allaah, during the Jaahiliyyah Ibn Jud’aan used to uphold ties of kinship and feed the poor. Will that avail him anything?’ He said, ‘It will not avail him anything, because he never said one day, “O Lord forgive me my sins on the Day of Judgement,”’” – meaning that he did not believe in the resurrection or do good deeds hoping to meet Allaah.
Moreover, the Muslim’s worship will not be accepted unless it meets two basic conditions:
1 – Sincerity of intention towards Allaah alone, which means that a person’s intention in all his words and actions, both outward and inward, is to do them for the sake of Allaah alone and no one else.
2 – The action must be in accordance with the laws which Allaah has enjoined and stated that He must be worshipped only in accordance with them. This is achieved by following the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and the message he brought, and not going against that or introducing new acts of worship or new forms of worship which were not reported from him (peace and blessings of Allaah be upon him).
The evidence for these two conditions is to be found in the aayah (interpretation of the meaning):
“So whoever hopes for the Meeting with his Lord, let him work righteousness and associate none as a partner in the worship of his Lord” [al-Kahf 18:110]
Ibn Katheer (may Allaah have mercy on him) said: “ ‘So whoever hopes for the Meeting with his Lord’ means His reward; ‘let him work righteousness’ means actions that are done for the sake of Allaah alone, with no partner or associate. These two factors form the basis for an acceptable deed: it must be done sincerely for the sake of Allaah alone, and it must be correct and in accordance with the sharee’ah of the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him).”
The more a person learns about his Lord and His names and attributes, the more sincere he will be in his intentions. The more he learns about his Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), the more he will follow him. By having a sincere intention towards Allaah and by following His Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) he will attain salvation in this world and in the Hereafter. We ask Allaah for success and salvation in this world and in the Hereafter.

رد مع اقتباس
  #3  
قديم 10-15-2012, 04:56 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب متواجد حالياً
مدير
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 4,023
Les conditions d’une bonne œuvre
Quelles sont les conditions qui doivent être remplies pour qu’une œuvre soit bonne ?

Louange à Allah
Cheikh ach-Chinquiti a dit : « Sa parole dans ce saint verset : «croyants qui font de bonnes œuvres» (Coran, 18 : 2) est expliquée par d’autres versets qui indiquent que l’action n’est jugée bonne qu’à la réunion de trois choses :
La première consiste dans la conformité de l’action à l’enseignement du Prophète (bénédiction et salut soient sur lui). Car est mauvaise toute action contraire à son enseignement. Bien plus, elle est fausse . À ce propos le Très Haut dit : «Prenez ce que le Messager vous donne..» (Coran, 59 : 7) et dit : «- Quiconque obéit au Messager obéit certainement à Allah.» (Coran, 4 : 80) et dit : «Ou bien auraient- ils des associés (à Allah) qui auraient établi pour eux des lois religieuses qu' Allah n' a jamais permises?» (Coran, 42 : 21) et d’autres versets.
La deuxième consiste dans la sincérité qui anime l’auteur de l’action dans ses rapports avec Allah. Car le Très Haut dit : «Il ne leur a été commandé, cependant, que d' adorer Allah, Lui vouant un culte exclusif. » (Coran, 98 : 5) et dit : «Dis: "Il m' a été ordonné d' adorer Allah en Lui vouant exclusivement le culte, - et il m' a été ordonné d' être le premier des Musulmans. - Dis: "Je crains, si je désobéis à mon Seigneur, le châtiment d' un jour terrible". - Dis: "C' est Allah que j' adore, et Lui voue exclusivement mon culte. - Adorez donc, en dehors de Lui, qui vous voudrez!"» (Coran, 39 : 11-15) et d’autres versets.
La troisième consiste dans le fait de fonder l’action sur la base de l’adhésion à une foi correcte. En effet, l’œuvre (humaine) est comme un toit et la foi comme sa base. À ce propos le Très Haut dit : «Quiconque, mâle ou femelle, fait une bonne œuvre tout en étant croyant… » (Coran, 16 : 97). Aussi fait-Il dépendre la bonté de l’œuvre de la croyance de son auteur. Cette dépendance est expliquée par de nombreux versets comme celui dans lequel Il dit à propos des actions des incrédules : « Nous avons considéré l' œuvre qu' ils ont accomplie et Nous l' avons réduite en poussière éparpillée.» (Coran, 25 : 23) et : «leurs actions sont comme un mirage .. » (Coran 24 : 39) et : «- Les œuvres de ceux qui ont mécru en leur Seigneur sont comparables à de la cendre violemment frappée par le vent. » (Coran, 14 : 18) et d’autres versets que nous avons déjà expliqués.


Voir adhwaa al-bayaan, 4/9-10.


رد مع اقتباس
إضافة رد


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع



أوقات الصلاة لأكثر من 6 ملايين مدينة في أنحاء العالم
الدولة:

الساعة الآن 04:46 PM بتوقيت مسقط


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd. Designed & TranZ By Almuhajir
Powered & Developed By Advanced Technology